Mijn VanMoof.

Ik heb een VanMoof Electified S. Het is de beste fiets die ik ooit gehad heb. Niet dat die wedstrijd heel spannend was voor VanMoof, want ik heb mijn halve leven op afgetrapte afdankertjes gefietst. Maar vorig jaar was het eindelijk tijd om een niet-puber-fiets te kopen. Aan de fiets hangt een fors prijskaartje: €2798 om precies te zijn. Maar dan heb je ook wel wat.

Bluetooth, GPS, app, motor…

vanmoof-electrified-s-4De fiets beschikt over een verborgen accu in het frame waarmee je volgens de website zo’n 120 kilometer elektrisch kan rijden. In de praktijk is dat een stuk minder, maar dat komt omdat ik alle Europese snelheidsrestricties eraf heb gehaald, waardoor je zonder moeite 35-40 km/h fietst.

Daarnaast kan je de fiets koppelen met je telefoon. Met de app kan je de lampen bedienen, de kracht van de motor aanpassen en je slot openen. In de toekomst kan je zelfs je slot openen door dichtbij de fiets te staan met je telefoon, en je vinger op de display van de fiets te leggen. Super cool. Vind ik. Als nerd.

Ook heeft de fiets een ingebouwde, verborgen GPS tracker die het onaantrekkelijk moet maken voor dieven om de fiets te stelen. Als je via de app aangeeft dat je fiets gestolen is, zie je de locatie van je fiets. Daarnaast blokkeert het hele digitale systeem van de fiets, waardoor een dief er niks meer aan heeft. Zodra je hem terug hebt gevonden, kan je alles weer activeren met je telefoon.

Maar.

electrifieds_straight_black

Als je me kent of volgt, heb je al verschillende verhalen voorbij zien komen over de fiets. Zelden positief. M’n fiets heeft bijvoorbeeld al twee keer een paar dagen midden in Beverwijk tegen een boom gestaan, omdat het slot weigerde open te gaan met de app en de remote, omdat de interne computer gecrasht was. Ook heeft de motor een keer geweigerd, omdat een monteur (die de interne computer ging fixen) een sticker over een waterdrainage gaatje had geplakt.

Ook ging het bij de aanschaf van de fiets niet helemaal lekker. De fiets kon niet via bluetooth aan m’n iPhone (7) gekoppeld worden. De medewerkers in de winkel hadden geen flauw idee waarom niet. Achteraf bleek het een simpele bluetooth instelling te zijn, maar het heeft ze drie weken gekost om een antwoord te geven, en uiteindelijk heb ik het zelf gevonden en gefixt.

Daarnaast was de server van VanMoof eergisteren voor het eerst down. Ik dacht dat dat niet zo erg zou zijn, aangezien de app ook offline werkt, maar iedereen die de app tijdens de downtime opende, werd uitgelogd. Er zijn mensen die een uur lang hebben geprobeerd om hun fiets te openen.

Schoenmaker blijf bij je leest…

3059104-slide-s-3-this-third-generation-electric-bike-takes-the-hell-out-of-commuting

Er is precies gebeurd waar ik eigenlijk al een beetje bang voor was. Een niet-tech bedrijf heeft zich gewaagd aan het maken van tech producten. Het fiets gedeelte is perfect. Zoals ik al zei: Het is de beste fiets die ik gehad heb. Maar de app is verschrikkelijk. Winkelmedewerkers hebben geen flauw idee waar ze over praten. En de ontwikkeling gaat enorm traag.

Daarnaast is het idee achter de hardware in de fiets goed, maar er zitten toch wel wat design fouten in. De computer in de fiets is bijvoorbeeld niet met je telefoon of laptop te updaten. Dus voor een update moet je naar één van de weinige VanMoof winkels. Dus ook bij een security patch als iemand ooit het slot ‘hackt’.

Ook klopt het natuurlijk niet dat de interne computer kan crashen zonder recovery. De batterij die is toegewezen aan de computer zou het zo’n zes maanden moeten doen zonder opladen, dus dat is het probleem niet. VanMoof geeft als tip dat je deze computer ‘een schop’ kan geven door een powerbank aan de fiets te hangen, maar dat heb je natuurlijk nooit mee als je het nodig hebt.

Dus.

Kortom, ik zou deze fiets niet kopen als ik jou was. Wacht even twee of drie iteraties, zodat VanMoof z’n shit op orde kan krijgen (of het tech gedeelte gewoon weer wegduwt). Tot die tijd ben ik enorm blij als de fiets werkt, en intens chagrijnig als VanMoof het weer eens verpest. Zo is het leven van elke early adopter altijd, volgens mij.

4 gedachten over “Mijn VanMoof.”

  1. Helemaal eens met je verhaal, heb m’n fiets nu drie maanden, heb er een voordrager bij besteld waarvan de gebruiksaanwijzing niet klopte (hebben uiteindelijk een filmpje moeten maken) snap niet waarom ze geen YouTube kanaal hebben voor zoiets.
    Iedere dag moet ik m’n fiets re-setten, vorige week stond ik voor paal bij de sportclub, krijg zeer summier reactie van support wat je toch niet zou verwachten…. koop je een fiets van 3000€ en moet je je oude fiets erbij houden voor als hij niet opengaat.
    Hebben inmiddels weer een nieuw model, leuk hoor, maar zou je eerst niet eens zorgen dat de “oude” modellen goed draaien!

  2. Hoi Jan,

    Ik overweeg de VanMoof Electrified S2 aan te schaffen. Nu lees ik in jouw artikel: “maar dat komt omdat ik alle Europese snelheidsrestricties eraf heb gehaald, waardoor je zonder moeite 35-40 km/h fietst”
    VanMoof ondersteund toch slechts tot 32 km/u ?
    Ben erg benieuwd hoe je dit hebt gedaan.

    Ik heb proefritten gedaan op een Ampler Curt fiets en deze ondersteund tot 35 km/u vanuit de standaard app. Ik twijfel momenteel tussen de Ampler en VanMoof electrified S2.
    Pro’s Ampler:
    – tot 35 km/u volle ondersteuning en valt daar boven niet volledig stil.
    – gewicht (14.1 Kg)
    Pro’s VanMoof S2:
    – Service vanuit Amsterdam
    – Meer features (Diefstal beveiliging, geintegreerd matrix display etc.)
    – groter bereik

    Als het mogelijk is, om op de VanMoof, de limieten eraf te halen, dan krijgt de VanMoof waarschijnlijk mijn voorkeur.

    Mvg Jeroen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *