Oh shit. Woon op Maat staat in de titel. Wat is er gebeurd?!
Nou, eigenlijk heel weinig. Na #Boos heb ik ze nog een paar keer gesproken, is er door storm wat asbest kapot gevallen op mijn dakterras (en daarbuiten) en is er een plaatje hout van één vierkante meter op het dak geplaatst. Ik weet ook niet wat daar het nut van is, aangezien het gehele oppervlakte asbest is. Maar goed, het houdt ze bezig.
Doe-het-zelf
Wat ik de afgelopen tijd gemerkt heb bij Woon op Maat, is dat je alles zelf moet doen.
- Als je ze belt, en de receptie maakt een ‘terugbelverzoek’ aan voor iemand, moet je alsnog zelf terugbellen.
- Als de rookmelder midden in de nacht het halve gebouw wakker maakt, moet je zelf een ladder pakken om 02:00 om het ding uit de klokkentoren te halen omdat de calamiteitenlijn onbereikbaar is ’s nachts.
- Als je niet blij bent dat er gebroken asbest op je dakterras ligt, moet je zelf de #Boos ploeg regelen om een (soort van) fatsoenlijk gesprek te kunnen voeren met Woon op Maat (ook al was dat zonder resultaat).
Dus. Het volgende probleem met Woon op Maat ga ik zonder overleg alvast zelf proberen te fixen.
Probleem
Stel dat de lamp in je berging niet werkt, dan kan je een onderhoudsverzoek indienen bij Woon op Maat. Na één a twee dagen wordt je teruggebeld, en wordt het probleem dat je omschreven hebt nogmaals besproken. Als duidelijk is wat er aan de hand is, wordt er een afspraak ingepland. Over het algemeen hebben ze binnen 5-9 werkdagen tijd voor je, als het zoals dit geen spoed is. Die dag moet je vrij nemen.
De monteur die als eerst langskomt, fixt vaak helemaal niks. Hij beoordeelt de situatie. In het geval van de kapotte lamp, constateerde hij bijvoorbeeld dat de lamp kapot is. Ik had al aan de telefoon gezegd dat het een vreemde lampfitting is, en dat het een 24V AC systeem is, maar dat was niet doorgegeven. Hij zag alleen mijn tekst. De monteur had de lamp daardoor niet bij zich.
De monteur noteert alle informatie, en maakt een nieuwe afspraak met je voor de reparatie. Ook dit duurt weer 5-9 werkdagen. Die dag moet je ook vrij nemen van werk. Tijdens de tweede afspraak wordt het probleem vaak wel gefixt.
De complete doorlooptijd van het vervangen van een lamp is dus twee weken tot een maand, waarin je twee vrije dagen moet nemen.
Frustratie
Ik wil niet twee keer vrij nemen om één lamp te vervangen. Of om één raam van een tochtstrip te voorzien. Ja, want dat is echt allebei gebeurd.
Het probleem is dat ik vaak wel alle informatie kan geven. Althans, meer dan via een webformulier mogelijk is. Toen ik een keer aan de telefoon de frustratie uitte, en vroeg of ik niet even een foto kon sturen van de situatie, zei de mevrouw aan de telefoon ‘Nee, dat heeft geen zin. Je kan alleen het webformulier gebruiken.’
Oplossing
Binnen 6 uurtjes treinen heb ik een app in elkaar gezet waarmee je een onderhoudsverzoek kan doen bij Woon op Maat. Lekker via je telefoon, en niet via de domme, niet-responsive website met iFrames.
Er zijn een paar voordelen aan deze manier van werken:
- De app onthoudt je gegevens. Dus je hoeft bijvoorbeeld niet elke keer je naam, adres, telefoonnummer en mailadres in te voeren.
- De app onthoudt je onderhoudsverzoek als je tussendoor stopt.
- Je kan foto’s toevoegen aan je onderhoudsverzoek! De foto’s worden door gebrek aan resources bij Woon op Maat niet bij hun maar bij mij opgeslagen. Aan je onderhoudsverzoek worden linkjes naar de foto’s toegevoegd, zodat de secretaresse, planner en monteur deze kunnen raadplegen.
- Omdat ik toch bezig was met de app, heb ik gelijk maar even een klachtformulier en lijst met telefoonnummers toegevoegd, zodat je die ook altijd bij de hand hebt.
Kleine verwijzing
En omdat ik ‘tuig van de richel’ ben volgens Woon op Maat, heb ik in de App Store screenshots een kleine verwijzing geplaatst naar het asbest verhaal. Daarnaast is de kleur grijs van de knoppen ‘asbestos grey’ volgens het (lelijke) design. Vond ik grappig.
Pssst… app nodig?
Als je de screenshots goed leest, geef ik deze app gratis aan Woon op Maat als ze mijn asbest probleem fixen. Uiteraard zal ik dan al die vervelende verwijzingen, het klachtformulier en de asbest kleuren eruit halen. Zo ben ik dan ook wel weer. #TuigVanDeRichel