Na dik 15 jaar ontwikkelen, zitten er nog steeds kansloze bugs in de OV-chipkaart. Vandaag verloor ik per ongeluk 20 euro door zo’n bug.
Reproduceerbare bug
- Neem de zijingang op Amsterdam Centraal naar perron 1
- Probeer in te checken, en merk dat je te weinig saldo hebt
- Laad je OV-chipkaart op bij de automaat achter de poortjes
- Probeer in te checken bij het poortje waar je normaal uitcheckt
Aaaand it’s gone. Het poortje geeft aan dat je uitcheckt, en haalt om onverklaarbare wijze 20 euro instaptarief van je OV-chipkaart af. Zelfs als je dezelfde ochtend gewoon netjes in en uit bent gecheckt bij de NS.
Het mooiste van alles is dat de NS klantenservice het zelf ook niet begrijpt, waardoor ik voorlopig m’n 20 euro ook niet terugkrijg van ze.
[Update]:
Vier weken wachten op geld dat ik ben kwijtgeraakt door een bug. Eigenlijk onacceptabel natuurlijk.