Stel. Je bent klaar met studeren, en je gaat met tranen in je ogen je studentenreisproduct stopzetten bij een automaat in de Albert Heijn. Op zich is op dat moment de hashtag #kutLeven al op zijn plaats. Maar de NS weet deze hashtag naar een hoger niveau te tillen.
Op het moment dat je bij de Appie je studentenreisproduct van je OV-chipkaart haalt, kan je niet meer inchecken bij de NS. Je krijgt alleen de error ‘Inchecken niet mogelijk’ te zien bij de poortjes. Ook als je net als ik ruim vijftig euro saldo op je kaart hebt staan. Omdat zwart reizen niet echt mijn ding is, besloot ik om een trein over te slaan, ook al zou ik daardoor te laat op mijn werk komen.
Er was geen contucteur of medewerker te vinden op het station, dus ik besloot mijn kaart tegen een kaartautomaat aan te houden, in de hoop dat ik zou zien wat er aan de hand was. Ik kon alleen kiezen voor meereiskorting, dure dagkaarten of extra toeslagen. Het saldo was nog steeds 52 euro, dus dat kon het probleem ook niet zijn.
Omdat ik toch graag naar m’n werk wilde, stapte ik zonder in te checken in de trein, waar ik gelukkig direct een conducteur tegenkwam waaraan ik het hele verhaal vertelde. Hij begon gelijk te dreigen met een boete, maar toen ik vroeg hoe ik dit had kunnen oplossen, had hij het antwoord niet paraat.
‘Je hebt geen reisrecht, dus je reist zwart nu.’
‘Maar hoe krijg ik reisrecht? Saldo genoeg toch?’
‘Ja. Maar je hebt geen reisrecht. Dus je krijgt een boete.’
‘Ja. Maar. Hoe krijg ik reisrecht?’
‘Uh. Weet ik niet. Maar regel het voor de terugweg.’
(Vrije vertaling van de rest van het gesprek: ‘Geen idee. Regel het zelf even. Ik begrijp er ook geen hol van, maar ik blijf toch dreigen met een boete, en ben niet van plan je te helpen.’)
‘Reisrecht’
Na even te Googlen op m’n werk kwam ik er zelf achter dat ‘reisrecht’ betekent dat je moet aangeven of je eerste of tweede klas wilt reizen. Standaard staat tweede klas ‘reisrecht’ op je OV-chipkaart, maar bij mij stond er blijkbaar niks omdat ik een product heb gehad. Maar. Gelukkig. Volgens de NS website kan je je reisrecht altijd veranderen bij de automaat.
Je voelt hem al aankomen, aangezien je hieronder nog meer tekst ziet: Ook dat gaat niet zomaar. Ik kreeg de opties voor reisrecht niet te zien bij de automaat. Had ik kunnen weten, want anders was het me ’s ochtends al opgevallen dat er geen reisrecht op m’n kaart stond. Weer een trein gemist, en daardoor ruim een uur later thuis.
Max. Held.
Na een kwartier in de rij staan, kwam ik er al vrij snel achter dat de baliemedewerkster op Centraal er ook niks van begreep. ‘Ja. Je saldo. Ik zie het al. Je hebt te kort saldo. Bij de NS geldt namelijk een instaptarief. Hoeveel is dat ook al weer Max? Oh. Twintig euro. Dan heb je wel genoeg saldo. Excuses.’
Max leek er wat meer verstand van te hebben. Na het begeleiden van wat toeristen, dat ook weer een kwartier duurde omdat Max niet zo goed is in Russisch én omdat de OV-Chipkaart toch wel moeilijk blijkt te zijn voor toeristen, leek het hem een goed idee om mijn saldo op te waarderen. ‘Ja. Je hebt genoeg saldo. Maar misschien worden de instellingen er opnieuw opgezet na een opwaardering via de NS.’.
Dus of ik even mijn saldo van 52 euro met een tientje wilde opwaarderen. Natuurlijk Max. Ik wil naar huis.
En het werkte. Ineens had ik reisrecht. Ineens had ik meer opties bij de kaartautomaat. Én ineens kon ik weer inchecken. Goed bezig. Max. Je bent werknemer van het jaar wat mij betreft.
@NS_online. Fix deze shit.
- Toon alleen errors op incheckpalen waar je als klant iets mee kan. Alleen ‘Inchecken niet mogelijk’ is te vaag
- Zet op alle studenten OV-Chipkaarten tweede klas reisrecht
- Zet op alle OV-chipkaarten waar een studentenreisproduct op wordt stopgezet tweede klas reisrecht
- Laat altijd op de kaartautomaat reisrecht opties zien, ook al heb je geen reisrecht
- Verbied reizigers met voldoende saldo niet om op te waarderen om van jullie (vertraagde) treinen gebruik te laten maken
- Leer jullie personeel wat reisrecht is
- Leer jullie personeel om hun onkunde toe te geven
- Leer jullie personeel begripvoller te zijn als klanten iets niet weten
Ik wil taart.
En nu ik jullie toch spreek. Een grote taart met ‘Bedankt @janvankampen’ erop lijkt me hier wel op zijn plaats. Normaal reken ik namelijk veel meer voor een testrapport met reproduceerbare problemen én mogelijke oplossingen. En omdat ik de lulligste niet ben, zal ik hieronder een taart-eet-selfie plaatsen als de taart binnen is.
Had het zelfde probleem inderdaad. Na ‘even’ gebeld te hebben met de NS was alles weer geregeld. Het mooie is inderdaad dat de GVB en connexion het wel gewoon deden. #faalNS
ik had het zelfde probleem..
je moet dat inderdaad van NS eerst op je kaart zetten en dan pas kun je reizen.. geen hond die je waarschuwt hiervoor….
Misschien een goed idee dat de NS hiervoor waarschuwt in samenwerking met DUO?? Of het is een voor op gezet plan dat men niet studerende meteen op de bon kan slingeren …
Het is een beter idee als de NS ervoor zorgt dat dit probleem niet kan bestaan, dan hoeven ze er ook niet voor te waarschuwen.
Op iedere kaartautomaat van NS staat een gratis te bellen telefoonnummer. Hadden ze je zo kunnen vertellen wat te doen.
[Jan]: Telefoonnummer? We leven in 2014 hoor.