De Efteling is geen fan van mijn Eftelstats.nl. Dat hebben ze al meerdere malen laten merken. Ik heb nog nooit een reactie gehad op mails, en zodra het gespreksonderwerp op Twitter (DM) naar Eftelstats overslaat, reageert @Efteling ineens nergens meer op.
[RECTIFICATIE: Efteling heeft toegezegd dat de rechten van m’n inzending van mij blijven als ik niet win.]
Ook op technisch gebied proberen ze het me moeilijk te maken. Dat lukte laatst aardig goed, waardoor de website twee dagen plat lag omdat er veranderingen werden aangebracht in het ophalen en het versleutelen van de data.
EftelStats heeft inmiddels zo’n grote, trouwe gebruikersgroep, dat de Efteling het eigenlijk niet meer kan maken om een ‘cease and desist’ brief naar me te sturen. Dat zou alleen maar imagoschade opleveren voor ze, want abonnementhouders gebruiken de website dagelijks om te kijken of het een goed moment is om heen te gaan. Daarnaast checkten deze zomer dagelijks gemiddeld 40.000 mensen de wachttijden, waarvan ongeveer een kwart vanaf het Wifi netwerk van de Efteling.
Aan de andere kant zorgt EftelStats zelf ook voor imagoschade, want elke storing staat binnen 5 minuten op Twitter, en de historische data laat precies zien hoe druk het is geweest in het park. Het is zelfs mogelijk om te schatten hoeveel bezoekers er in het park waren en te voorspellen hoelang je volgende week donderdag om 12:20 in de rij moet staan voor Baron 1898.
Ideaal voor @Efteling zou dus zijn als ik zelf stop met het project. Of dat ik iets doms doe, zoals de rechten op het idee overdragen aan de Efteling.
E-nnovation
Vorige week werd bekend gemaakt dat de Efteling een ‘e-nnovation’ wedstrijd is begonnen. Je kan een video pitch insturen van je vernieuwende idee voor de Efteling, en vervolgens worden er 15 deelnemers geselecteerd om het idee te pitchen in de Efteling. Alle 15 deelnemers krijgen daarna een exclusieve rondleiding, maar slechts één deelnemer krijgt de mogelijkheid om het idee uit te werken tot een pilot.
Stel dat je niet gewonnen hebt. Mag je dan je idee aan Walibi proberen te verkopen? Nee. Je ingezonden idee is eigendom van de Efteling. Via Twitter laat @Efteling aan me weten dat je als verliezer (eventueel, misschien, mogelijk) de rechten op je idee terug kan krijgen van de Efteling. Maar dat is dus helemaal niet zeker.
De Efteling heeft met e-nnovation een leuke manier gevonden om gratis ideeën binnen te harken van creatieve ontwikkelaars. Ik ben benieuwd of alle deelnemers weten dat hun idee bij het accepteren van de actievoorwaarden eigendom is van de Efteling, want geen enkele zelfrespecterende ontwikkelaar geeft gratis zijn briljante ideeën aan een mega bedrijf als de Efteling.
Hoe het ook kan
Ik doe regelmatig mee aan hackathons, zoals bijvoorbeeld die van Philips, NPO, Hack Foodwaste en Dutch Open Hackathon (KLM, AH, Philips, etc). Dit zijn ook grote bedrijven, maar die snappen wel hoe het hoort. In de voorwaarden van deze hackathons staat altijd vermeld dat de ideeën eigendom blijven van de deelnemers, en de data van de bedrijven. Zoals het hoort.